skip to Main Content

10 jaar Namasté door oprichter Hilde Bleijswijk

Een tienjarig bestaan is écht zo’n moment om terug te blikken. Zijn je doelen bereikt? Is het geworden wat je ervan had verwacht? Is het een succes?

In dit geval zijn dit toch een beetje gekke vragen. Toen ik dik 10  jaar geleden met mijn backpackje vertrok naar Azië, had ik nog geen idee wat me daar te wachten stond. Ik had geen plan, het was typisch zo’n intuïtieve keuze. Mijn drukke baan, dure auto en droomhuis hadden plaatsgemaakt voor het onbekende avontuur. Als je me toen zou vertellen dat ik tien jaar later met twee groepen Namasté ambassadeurs naar Nepal af zou reizen, die €50.000 inzamelen voor ons eigen Women Empowerment Center in Nepal, dan had ik je hard uitgelachen.

Het leven kan soms bizarre wendingen nemen. Maar terugkijkend, is het voor mij de enige juiste keuze geweest.

Het leven kan soms bizarre wendingen nemen. Maar terugkijkend, is het voor mij de enige juiste keuze geweest. Niet omdat het daarna allemaal rozengeur en maneschijn was. Maar wel omdat ik kon groeien naar de persoon die ik ben. Het sociaal ondernemerschap biedt mij alle ingrediënten die me gelukkig maken. Er is niks leukers dan win win situaties creëren voor anderen en ook jezelf daarin niet te vergeten. Dat laatste was een harde les. Een hoogtepunt voor Namasté Foundation was het openen van ons eigen gebouwde Women Empowerment Center in 2014, maar tegelijk een persoonlijk dieptepunt. Ik had alles gegeven aan het project en meer dan dat, ik was kapot. 

We kennen het verhaal allemaal van het zuurstofkapje in het vliegtuig: zet eerst zelf één op, voordat je iets voor anderen kunt betekenen. En dat simpele feit geldt voor iedere situatie. Zo hadden wij binnen de stichting met het bestuur en collega’s, het item ‘eigen inkomensgenerering’ altijd bovenaan de prioriteitenlijst. Onafhankelijkheid creëren, dat is wat werkt. Niet alleen voor de vrouwen in ons project, ook voor het project zelf en voor de stichting in zijn geheel. Dat was best een vooruitstrevende gedachte kwam ik achter in de praktijk. Ons juridische stelsel is er niet op ingericht. Het is verboden voor de zgn ANBI stichtingen om winst te beogen. Ook de Nepalese stichtingen mogen geen winst maken. Levenslang aan het donatie-infuus dus. Is dat nou wel zo duurzaam? 

Levenslang aan het donatie-infuus dus. Is dat nou wel zo duurzaam? 

Gelukkig vinden we steeds meer van niet. Het bewustzijn rondom het succes van zelfredzaamheid wordt groter. In het politieke veld wordt steeds meer aandacht besteed aan sociaal ondernemerschap. Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar een nieuwe rechtsvorm, voor een bedrijf met een maatschappelijke missie én een verdienmodel. Zoals de CIC (‘Community Interest Company’) in Engeland of de B-Corp (‘Benefit Corp Certificate’) in de US al jaren doen. Er staan in Nederland gelukkig steeds meer voorbeelden op van sociale ondernemingen, die het al helemaal maken: Tony Chocolonely staat voor slaafvrije chocolade, Brownies&Downies staat voor inclusie van mensen met down op de arbeidsmarkt (ik ben fan! Van Tony ook trouwens, maar misschien nog wel meer van Rokbar Chocolate ‘from bean to bar made by women’ wow!), bij Lena The Fashion Library kun je kleding huren.

De consument wordt gelukkig steeds bewuster, overheden kopen steeds meer sociaal in. Het bedrijfsleven krijgt sociaal ondernemers in het vizier en zetten ze op de agenda van hun MVO beleid.

En zo zijn er nog heel veel voorbeelden van sociaal ondernemers die hun maatschappelijke missie weten te verwezenlijken, gestoeld op een economisch duurzaam verdienmodel. Niet om zoveel mogelijk aandeelhouderswaarde te creëren, maar met de maatschappelijke missie voorop. De consument wordt gelukkig steeds bewuster, overheden kopen steeds meer sociaal in. Het bedrijfsleven krijgt sociaal ondernemers in het vizier en zetten ze op de agenda van hun MVO beleid. Zo werden onze TIMI sjaals, afgewerkt in het Women Empowerment Center, dit jaar als kerstpakket aangeboden aan werknemers van de Gemeente Amsterdam. En zul je ze binnenkort in de spotlights zien staan bij bol.com. Helemaal te gek toch? 

We hebben wel geleerd de kleine mijlpalen groot te vieren, anders gaat dat ‘grote succes’ aan je voorbij.

Is 10 jaar Namasté Foundation een succes? Ach, er blijft altijd zoveel te doen. We hebben wel geleerd de kleine mijlpalen groot te vieren, anders gaat dat ‘grote succes’ aan je voorbij. Ik deel graag de 10 grootste mijlpalen van de afgelopen 10 jaar Namasté met je: 

  1. Jullie trouwe steun! Van de periode vóór de start tot nu is een trouwe achterban  actief, die de continuïteit van ons werk mogelijk maakt.
  2. Inzameling voor Nepal. Samen zamelden we €800.000 in. Hiervan is 80% geïnvesteerd in de projecten, 10% in de organisatie en 10% in fondsenwerving. 
  3. Opening Women Empowerment Center (‘WEC’). In 2014 openden we het door onszelf gebouwde Women Empowerment Center; we trainen hier dit jaar de 200ste vrouw op het gebied van vaardigheids- en empowerment trainingen en begeleiden hen bij het starten van een onderneming. 
  4. Terugbetaling leningen. Doordat veel vrouwen na afloop van de training een onderneming starten en hun eigen inkomen verdienen, worden alle micro leningen terugbetaald.
  5. Impactmeting. Uit de impactmeting blijkt dat de sociale waarde per geïnvesteerde euro tot €4,12 per bedraagt. 72% van de vrouwen ervaart een (zeer) positieve verandering, 65% zag haar zelfwaarde stijgen, 73% deed haar inkomen stijgen en bij 65% van de vrouwen verbeterde de gezondheid. 
  6. Impact op volgende generaties. De moeders kunnen dankzij het starten van een onderneming een beter leven voor zichzelf en hun kinderen creëren. Daarbij zijn ze een inspiratie voor anderen in hun omgeving.
  7. Zelfredzaamheid. Met de verkoop van onze TIMI sjaals via www.timi-shop.com zorgen we in Nepal voor eigen inkomen, waarmee we de trainingen en leningen voor andere vrouwen al deels kunnen financieren. 
  8. Teamwork makes the dream work, en dat is écht zo. Er heerst vertrouwen in de samenwerking tussen het Nepalese en Nederlandse team en het bestuur en dat is een voorwaarde voor succes.
  9. Groeiende bekendheid van Namaste Foundation. Dankzij grote podia zoals TEDx Amsterdam Women en het TV programma ‘Mooiste Meisje van de Klas’ bereikte Namasté Foundation een groot nieuw nationaal en internationaal publiek.
  10. We steunden ook andere projecten, waaronder een Scholarship Project voor 100 kinderen, noodhulp bij de aardbeving en de herbouw van scholen.

2020 en verder
Het is vanaf dag 1 onze bedoeling geweest een zelfredzaam project te worden. Voor mij is het succes pas compleet als we dát (grotendeels) zijn. Daarom ligt nu een belangrijke focus op de verkoop van onze TIMI producten. TIMI, we spreken het uit als ‘Tie me’, staat dan ook niet voor niets voor: ‘This Is My Independence’. Samen met de vrouwen in Nepal maken we op een eerlijke manier producten voor de modebewuste zelfstandige vrouw in Nederland. Hiermee verdienen we ons eigen inkomen om het project ook in de toekomst draaiende te houden. Het belangrijke begin is er. En er komen steeds mooie kansen voorbij in onze samenwerking met bijvoorbeeld Harper’s Bazaar, bol.com en andere gevestigde namen. Dus ik hoop niet lang na 2020 met jullie te kunnen proosten op deze mijlpaal.

Zij zullen in Nepal met eigen ogen zien, wat ik tien jaar geleden zag en wat mij tot de dag van vandaag inspireert.

Maar zover is het vandaag de dag dus nog niet. We werken voor Namasté Foundation dan ook vol positieve energie – samen met een groep geweldige ambassadeurs – aan de inzameling van €50.000 zodat we zoveel mogelijk vrouwen kunnen bereiken. In oktober gaan de Namasté ambassadeurs mee op reis naar Nepal (op eigen kosten uiteraard) en ontmoeten ze de vrouwen in het Women Empowerment Project. Zij zullen in Nepal met eigen ogen zien, wat ik tien jaar geleden zag en wat mij tot de dag van vandaag inspireert: vrouwen en kinderen die niks hebben, maar tegelijk zoveel te geven hebben. De lach. De veerkracht. De sterke wil.

Ik had nooit verwacht zelf ook een single mama te worden. En te ervaren hoe uitdagend de verantwoordelijkheid voor het hele plaatje soms kan voelen. En dan is mijn situatie in het comfortabele Nederland niet te vergelijken met deze moeders. 

Een vrouw in Nepal wiens man overlijdt of haar verlaat, is samen met haar kinderen vaak niet meer welkom bij de schoonfamilie én haar eigen familie. Daarbij hebben vrouwen in Nepal vaak geen opleiding of werk. Namasté Foundation geeft vrouwen als Srijana de kans om met haar talent en kracht een nieuwe toekomst voor zichzelf en haar kinderen op te bouwen. 

Mijn missie om kansen te creëren voor (vooral) alleenstaande moeders in Nepal is nu dan ook alleen maar sterker geworden. Om hen die opstap te bieden, zodat ze zelf een onafhankelijke toekomst op kunnen bouwen. En deze vrouwen leerden mij dat alles zoveel makkelijker gaat met een lach, wat veerkracht en een sterke wil. Daarbij opgeteld het geluk dat mijn inmiddels bijna drie jaar oude zoontje Kiran een ware globetrotter blijkt te zijn; hij is inmiddels vaker in Nepal geweest dan hij in jaren oud is. Hij is groot fan van de Nepalese maaltijd ‘dal bhat’, wat iederéén daar gelukkig met de handen eet. En gedoopt in alle kleuren van de regenboog tijdens het ‘Happy Holi’ kleurenfestival. Ja met ons zit het wel snor. De schouders eronder; al pionierend door het sociaal ondernemende landschap met Namasté en TIMI. Samen met een gedreven team. Laat die volgende 10 jaar maar komen, waarin ik je hoop te blijven ontmoeten, in Nederland, Nepal, online en / of offline.   

Namens de vrouwen in Nepal, alle ambassadeurs en het Namasté team: enorm bedankt voor je vertrouwen en steun!

 

Met Namasté groet,

Hilde

Back To Top